dimarts, 28 de juliol del 2009

Noves cartes a un jove poeta (I)

Aquests dies he estat llegint les "Noves cartes a un jove poeta" que acaba de treure Joan Margarit, ja ho sabeu, un dels poetes que m'agrada més llegir. Margarit hi explica com el van marcar de jove les "Cartes a un jove poeta" de Rainer M Rilke (ja en parlaré un altre dia, que s'ho val) i, potser per això, s'ha decidit ara a escriure les seves.
Hi he trobat moltes coses interessants que, si no us fa res, us aniré explicant en successius posts. Moltes ja les havia llegides en els comentaris que ell mateix sol fer al final dels seus llibres. És el cas de "Càlcul d'estructures" o "Casa de Misericòrdia". Em semblen unes reflexions molt interessants, no només sobre la poesia i com llegir-la, entendre-la o escriure-la, sinó també sobre com afrontar això que en diem la vida. Reflexions que, en la seva majoria, coincideixen amb la meva manera de sentir la poesia. En fi, som-hi.

En la justificació inicial ja exposa quina és la poesia que a ell l'interessa :

"Vull dir que no m'interessa el poema que no contribueixi a fer-me una persona millor, a procurar-me un major equilibri interior, a consolar-me, a deixar-me una mica més a prop de la felicitat, sigui el que sigui el que vulgui dir la felicitat".

I encara :

"No es tracta de definir la poesia a partir de la rima, el ritme o la mètrica, però menys encara a partir del menyspreu a aquests recursos. No crec en l'art sense esforç, ni que sigui suficient esforçar-se per escriure un bon poema. En canvi, penso que fins i tot algú que hagi llegit poc -només el diari- es pot convertir en un bon lector de poesia. Però això no vol dir que pugui llegir un bon poema amb el mateix esforç, la mateixa tensió, la mateixa atenció, que esmerça a llegir el diari. Com en tots els aspectes importants de la vida, en poesia tampoc no es regala res."

Joan Margarit

(continuarà)

PS : Acabo de descobrir un bloc on es parla de llibres. Es diu : Llegit. Precisament en aquesta adreça una tal Alícia parla d'aquest llibre de Joan Margarit. M'agrada com ho explica.

2 comentaris:

  1. M'acabo de subscriure al vostre Blog. Ara no tinc més temps per repassar-lo però, el que he vist, és prou interessant.

    A mi, el que més m'agrada és la poesia, la gran Poesia de tots els temps.

    Valentí

    ResponElimina
  2. hola, august, estic encantada amb aquest intercanvi. gràcies per passar-te per llegit.
    alícia

    ResponElimina