diumenge, 9 d’abril del 2017

Petits poemes per a nois i noies (Joana Raspall)
























Aquestes darreres setmanes s'han publicat dos llibres amb poemes de Joana Raspall. Cap dels dos és inèdit però no per això no ens n'hem de felicitar perquè se n'ha fet una edició molt acurada en ambdós casos. Avui us en parlaré d'un perquè per a mi té una significació especial: Petits poemes per a nois i noies.
Ja ho he explicat algun cop però em repetiré. Allà pels anys vuitanta, en un curs de l'Escola d'Estiu del Penedès a Saifores, vaig descobrir la poesia de la Joana. La mestra del curs -no recordo qui era i em sap greu- ens va donar un poema per a fer-ne un petit treball. Aquell poema em va agradar tant que, de seguida em vaig preguntar qui era aquella Joana Raspall que l'havia escrit. I des de llavors que la llegeixo i aprofito els seus poemes perquè la poesia entri a la meva aula i la il·lumini, com si obríssim la finestra de bat a bat. Després, molts anys més tard, vaig tenir el goig de conèixer-la en persona i entendre d'on venia aquella bondat, aquella sensibilitat, aquell rigor que traspuaven els seus versos. I encara uns anys més ençà vaig conèixer l'Eixam d'amics de la Joana Raspall i em vaig afegir a la colla.
Però això és una altra història -que també he contat algun cop. 
Avui he retrobat aquell poema que tant m'impressionà i l'he llegit acompanyat dels colors de la Núria Feijoo. Aquí el teniu, com un regal, aquest diumenge de Rams:

























I, per si us fa gràcia, també us regalo la versió original amb els delicats dibuixos de Joan Andreu Vallvé:



Editorial Barcanova s'ha encarregat de la nova edició i val a dir que n'ha tret un llibre preciós, de gran format, amb tapa dura, amb unes il·lustracions de Núria Feijoo, suaus i suggerents, que acompanyen perfectament la lectura dels versos.
Continuo pensant com Aurora Díaz-Plaja (companya de Raspall a l'Escola de Bibliotecàries de la República i autora del pròleg de la primera edició) que l'adjectiu del títol "Petits…" està del tot desencertat. En aquesta opera prima de Raspall ni el poema més petit en extensió té res a envejar en rigor i màgia poètica al poema més extens -que també en té! Són, doncs, "Grans" poemes per a nois i noies. I, com afirma Imma Cauhé -filla de l'autora- a la nova edició:


Molt Bona Pasqua a tothom!!




5 comentaris:

  1. M'agrada moltíssim el final del poema que ens mostres, amb la poesia et salves.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Segurament va ser aquest do de la poesia el que em va captivar més d'aquest poema… Una abraçada i bona Setmana Santa, Helena!

      Elimina
  2. Jo fa més de vint anys que tinc la versió antiga i sempre l'havia treballat amb els "meus nens", més o menys per aquella època vaig conèixer la Joana i la vaig trobar una persona entranyable.
    Està molt bé que s'hagi tornat a editar, tot i que sigui amb un format nou.
    Bon vespre, August.

    ResponElimina
  3. Molt interessant tot el que expliques August. I el poema dels tres amics, preciós.

    ResponElimina
  4. M'alegro d'aquestes publicacions de llibres de Joana Raspall. Ens fan falta els seus poemes.

    ResponElimina